Föreningen

Vy över Jerle Stad.                                                                                        Foto: Jan Olsson / Av Lantmäteriet godkänd för publicering.

Jerle Stadsförening

Jerle Stadsförening bildades den 5 april 2018 av ett antal boende i Järle, beläget vid gränsen mellan kommunerna Lindesberg och Nora längs länsväg 768.

Föreningen verkar för att bevara och levandegöra historien om Sveriges minsta stad som är just Järle.

Vi gör det bland annat genom att varje år, sista lördagen i maj, arrangera Jerle Stadsfest, ett arrangemang som hade premiär i samband med firandet av Nora och Lindesbergs kommuners gemensamma 750-årsfirande 2018. Ett firande som hade sitt avstamp just i Sveriges minsta och enda stad - Jerle.

Bli medlem i Jerle Stadsförening

Hjälp oss att hålla historien levande genom att bli medlem i vår förening genom att swisha 100 kronor till 123 004 14 00. Kom ihåg att ange en mejladress i meddelandefältet.

Styrelsen verksamhetsåret 2024

Ordförande:   Jan Olsson